23 jun

Börja träna skating

De riktiga proffsen får allt att se lätt ut, vare sig det gäller skating eller andra sporter. Men när man själv ställer sig på brädan första gången inser man snabbt hur mycket träning och tid som ligger bakom alla smidiga rörelser och kontrollerade trick. Bara tanken på att susa ner för en ramp eller grinda ett helt räcke kan kännas överväldigande och skrämmande, men var sak tar sin tid. För att hjälpa till på vägen har vi samlat ihop tips på hur du kan optimera din träning och bli kompis med brädan.

Lär dig grunderna

Innan du försöka styla med diverse stunts och tricks är det viktigt att du kan kontrollera både din kropp och skateboarden. Därför är det alltid bäst att börja med det mest grundläggande arbetet, som att hitta balansen både när brädan står still och är i rullning. Det är viktigt att veta hur man bäst placerar fötterna, för lär man sig fel från början kommer det leda till problem längre fram. Börja träna på en plan yta, till exempel en tom parkeringsplats, och lär dig hur du tar fart samt hur du stannar. Nästa moment är att svänga, vilket kräver att man placerar vikten på rätt ställe för att guida brädan.

Träna mycket och säkert

Att hantera brädan rätt lär man sig inte över en natt, men ju mer tid du läggare på åkandet desto snabbare kommer du se resultat. Vikten av skydd går inte att underskatta, inte minst när man som nybörjare försöker sig på alltifrån sin första sväng till en kickflip. Se till att ha en bra hjälm, samt handleds-, knä- och armbågsskydd så slipper du dra på dig onödiga skador. För mycket skydd kan bli otympligt och begränsa din rörlighet, så se till att hitta skydd som verkligen passar

Ta dig tid för fokus och återhämtning

Det är viktigt att ge kroppen och hjärnan tid för återhämtning, och det gäller för amatörer såväl som för proffs. Ibland kan det räcka med en klunk vatten i skuggan, andra gånger behöver man sänka pulsen och skärpa sinnet. Då kan det vara bra att låta huvudet arbeta istället, till exempel med ett spel via Unibet online casino som kan spelas var du än befinner dig. Där kan du hitta enkla spel som inte kräver mycket fokus såsom Starburst, och andra som verkligen kickar igång tankeverksamheten och höjer ditt fokus. Andra sätt att maximera återhämtningen är att lyssna på lugn musik, äta mycket protein både för och efter träning, och att sova regelbundet. Låt musklerna vila när du tränat dem, särskilt efter intensiva pass – och glöm inte att stretcha!

Besök en skatepark eller hall

När du börjar känna dig trygg på brädan kan det vara en god idé att söka upp närmaste skatehall eller park. Det är en trygg miljö att testa andra typer av skating i, och har du tur kanske det anordnas nybörjarkurser. Det brukar alltid finnas kunniga personer på plats som kan ge tips och råd för din åkning, och du får en chans att testa på moment i en lokal som är optimerad för ändamålet. Det kan kännas allt annat än tryggt att först ge sig ut för kanten på en ramp eller en bowl, men det är därför vi använder skydd. För att bli en duktig skejtare gäller det att utmana sig själv, och våga testa saker som först känns läskiga.